S čím seznamujeme děti v přípravné třídě
- Literární a jazykové činnosti
- rozšiřování slovní zásoby, její aktivní používání;
- rozvíjení komunikativních dovedností pomocí promyšlených otázek a cílených didaktických her, pomocí obrázků, hraček apod.;
- tvoření jednoduchých odpovědí;
- vedení dětí k podvědomí o gramatické správnosti prostřednictvím pohádek, povídek;
- vedení dětí ke správné výslovnosti, hlasitosti i správnému tempu řeči;
- mluvit zřetelně, srozumitelně, v jednoduchých větách;
- zvládání běžné dorozumívací situace – ptát se, odpovídat, vyřídit jednoduchý vzkaz;
- rozvíjení dialogu mezi dětmi a učitelem – jednoduché vyprávění, popis, vlastní prožitky a přání;
- soustředění pozornosti na poslech pohádky, pochopení textu, postupně reprodukovat jednoduše obsah, pochopit souvislosti;
- memorování pohádek, říkanek, recitace básniček – nejdříve společně s učitelem, postupně samostatně;
- příprava na analyticko-syntetické činnosti pomocí rytmizace říkadel, vytleskávání, sluchové rozlišování délky samohlásek;
- popis obrázků, řazení obrázků podle časové posloupnosti, vyprávění podle obrázků;
- dramatizace pohádky (vystihnout charakter postavy), využití maňásků, loutek, masek;
- seznámení s knihami, prohlížení obrázků, orientace v dětské obrázkové knize, v dětské obrázkové encyklopedii, pohádce, dětském časopise (pozitivní vztah ke knize – neničit);
- tvoření vět k obrázkům, motivace ke čtení;
- rovnání písmen z plastické hmoty do řádků, poznávání některých písmen;
- Matematické činnosti
- třídění předmětů (zvláště dle vlastností);
- vytváření různých konkrétních souborů;
- orientace v prostoru (před, za, nad, pod, vedle, blízko, daleko, nahoře, dole, vpravo, vlevo);
- porovnávání souborů předmětů přiřazováním (stejně, více, méně);
- přirozená čísla 1-5, číselná řada;
- počítání předmětů v daném souboru (po jedné);
- vytváření různých konkrétních souborů s daným počtem prvků;
- používání čísla k vyjádření počtů a pořadí (první, poslední);
- poznávání geometrických tvarů: čtverec, kruh, trojúhelník, obdelník – na základě práce se stavebnicemi, vyhledávání v okolí žáka;
- poznávání geometrických těles: krychle, koule, válec – na základě práce se stavebnicemi, vyhledávání v okolí žáka;
- skládání obrazců z geometrických tvarů, stavění staveb ze stavebnice, kreslení na čtverečkovaném papíru;
- Rozvíjení poznání
- jméno, adresa;
- rodina, rodiče, sourozenci;
- byt, zařízení;
- zvyky, tradice;
- škola, chování ve škole;
- získávání kladného vztahu ke škole;
- orientace v okolí, chování na ulici, reagování na světelné signály semaforu, dopravní prostředky;
- město, ulice, dům, okolí, cesta do školy;
- pozdrav, osvojování základních společenských pravidel;
- péče o zdraví;
- pojmenování částí těla, rozlišovat pravou a levou stranu;
- příroda kolem nás v průběhu ročních období;
- stromy, květiny (ochrana přírody);
- ovoce, zelenina;
- seznámení s domácími a některými volně žijícími zvířaty, užitečnost zvířat pro lidi (neubližovat) – vztah ke zvířatům;
- pozorování práce dospělých v různých prostředích;
- postupné vytváření časových představ (dnes, včera, zítra, ráno, večer, částečně dny v týdnu, roční období)
- Hudební činnosti
- dechová cvičení;
- rozlišování zvuků hudebních nástrojů;
- rytmizace říkadel;
- zpěv písniček s důrazem na správnou melodii a rytmus;
- zpěv společně s učitelem a později až k samostatnému projevu (přiměřeně intonačně);
- vytleskávání rytmu, vyjadřování pohyby;
- zpěv tiše – nahlas, silný – slabý tón;
- reagování na pokyny – kdy začít;
- seznamování s technikou hry na jednoduché hudební nástroje (napodobování, rozlišování, reprodukování);
- vystižení rytmu – např. tleskáním, bubínek, triangl;
- vyjádření hudby přirozeným pohybem, reagovat na změnu rytmu;
- poslech hudby, písniček (včetně romských);
- poznávání známých písní podle úryvku melodie;
- nácvik tanečků;
- Výtvarné činnosti
- vytváření základních dovedností – práce s tužkou (správné držení tužky), štětcem a barvami, rozmývání barev;
- využívání plochy papíru (nahoře, dole);
- cvičení v rozeznávání základních barev a poznávání doplňkových;
- kreslení na velkou plochu papíru;
- kreslení křídou na tabuli, kreslení houbou;
- práce s omalovánkami;
- dokreslování obrázků;
- obkreslování s cílen nácviku opisování z tabule či knihy;
- kreslení a malování na různé náměty na základě vlastní volby i na dané téma, např. ilustrace k pohádce – postavy, dopravní prostředky, zvířata, náměty z přírody aj.;
- dekorativní práce – např. vyzdobení pozvánky, vánoční přání;
- vystřihování, nalepování;
- rozvoj jemné motoriky a grafomotorické dovednosti potřebné k výuce psaní;
- vizuální vnímání odlišnosti různých tvarů, rozměrů;
- rozlišování čar a vlnovek, barev, dlouhý, krátký – podobnosti a odlišnosti (různé druhy čar – svislé, šikmé, rovné, vlnovky, smyčky, „psaní“ do linek, pokusy o „psaní“ hůlkovým písmem (např. vlastní jméno);
- pozorování obrázků, cvičení pozorovací schopnosti;
- pěstování citu pro úpravu a čistotu práce;
- Pracovní činnosti
- vytváření hygienických návyků, sebeobsluha, stolování;
- skládání stavebnic (kostky, lego, puzzle);
- hry s korálky (koordinace rukou a zraku);
- tvoření z plastelíny – zvládání základních dovedností, jako je mačkání, hnětení, válení, prostorová představivost;
- používání jednoduchých pracovních nástrojů – bezpečnost;
- práce s papírem – stříhání, vystřihování, vytrhávání, nalepování, skládání;
- používání různých materiálů a technik;
- dodržování stanoveného postupu při práci – pozorně sledovat zadání, dokončit začatý úkol, uklízet hračky a materiál, spolupracovat s druhými, nerušit ostatní při práci;
- udržování čistoty při práci, s pomocí vyučujícího udržovat vzhled třídy, vytváření vztahu k prostředí školy;
- plnění drobných úkolů ve třídě – rozdávání a uklízení pomůcek, zalévání květin, mazání tabule apod.;
- rozvíjení vůle, cílevědomosti, soustředěnosti prostřednictvím pracovní aktivity;
- vytváření poznatků o významu práce (úměrně věku);
- upevňování kladného vztahu k práci (radost z vykonané práce);
- šetrné zacházení s předměty;
- využívání všech vhodných příležitostí k uplatnění takových činností, které zlepšují manuální zručnost a jemnou motoriku, která je zákadem pro výuku psaní;
- Tělovýchovné činnosti
- nácvik správného držení těla;
- seznamování s prostředím tělocvičny (respektování pravidel) – rozvíjení základních pohybových dovedností dětí;
- pohyb podle pokynů, napodobování pohybu zvířat;
- orientace v prostoru;
- dechová a uvolňovací cvičení;
- chůze po schodech, po lavičce či jiném nářadí;
- výstupy a sestupy po žebřinách;
- běh, skoky, poskoky, přeskoky přes nízké překážky (kotoul), skoky z místa, seskoky na měkkou podložku;
- hry s míčem – házení, chytání, koulení, přehazování, házení na cíl;
- přetahování;
- rovnováha;
- tanečky a písně (prostupují celým vyučovacím procesem);
- hry na sněhu (bezpečnost);
- plavání (podle možností);
- jízda na koloběžce, tříkolce (podle možností);
- zdravotní cviky;