Co děti znají, když se s nimi loučíme
- Sebeobsluha
- myje si ruce, čistí si zuby, češe se atd.;
- samostatně používá toaletu;
- samostatně se obléká, uklízí si oblečení;
- samostatně jí, postupně používá nůž, vidličku;
- udržuje kolem sebe přádek a čistotu;
- dovede po sobě uklízet;
- Motorika
- dobře chodí po schodech nahoru a dolů;
- při chůzi nevráží do ostatních;
- běhá, skáče, přebíhá, skáče přes švihadlo;
- hraje si s drobnými předměty, s velkými kostkami, dovede stavět ze stavebnice;
- umí zaujmout různé pozice, udržuje rovnováhu;
- kontroluje své tělo;
- zúčastňuje se různých pohybových her;
- pohybuje se v prostoru podle daných pokynů;
- udrží rytmus (rytmický tanec);
- Sociální dovednosti
- dovede jednat s ostatními, zná a používá jména spolužáků i dospělých;
- navazuje a udržuje přátelství;
- dovede požádat o pomoc dospělé, kamarády;
- přijímá odpovědnost za své činy;
- dovede se orientovat na známých místech i bez dozoru;
- dovede se přemisťovat ve známém prostředí;
- uznává autoritu dospělého, projevuje k němu pozitivní vztah;
- zachovává běžná pravidla společenského chování: zdraví při příchodu, odchodu, poděkuje, omluví se;
- dodržuje soužití se skupinou vybranou i libovolnou;
- dovede se soustředit, nevyrušuje ostatní z činností
- Oblast jazyka, komunikace
- dovede poslouchat a klást jednoduché otázky;
- naslouchá celému příběhu během vyprávění;
- vypravuje o svých zkušenostech, událostech v logické návaznosti;
- dovede reagovat na pokyny;
- aktivně se zapojuje do společenské konverzace;
- má schopnost komunikovat v různých prostředích a při komunikaci bývá ostatními pochopeno;
- umí zacházet s knihou;
- dotazuje se na pojmenování písmen;
- napodobuje psaní;
- napíše své jméno, nebo iniciály;
- umí používat aktivně základní slovní zásobu;
- chápe obsah čteného, dovede reprodukovat;
- memoruje básničky, říkanky, přísloví;
- dovede pojmenovat předměty denního použití;
- umí vyprávět pohádku, dramatizovat ji;
- Výtvarný projev
- poznává barvy;
- ovládá a používá základní techniky výtvarného projevu;
- dovede vybarvovat obrázek;
- dovede obkreslovat;
- dovede vystřihovat základní obrazce;
- modeluje i maluje podle předlohy i vlastních představ;
- na obrázcích, které kreslí, jsou rozpoznatelní lidé či předměty;
- Oblast matematických, časových a prostorových představ
- vnímá a poznává
- časové vztahy: začátek, prostředek, konec, první poslední nyní, před, potom, včera, dnes, zítra, rychle, pomalu, částečně dny v týdnu a roční období
- kvantitativní vztahy: hodně, málo, víc než, stejně, více, méně, všechno, nic, stejný, jiný, tolik jako, několik, plný, prázdný
- prostorové vztahy: uvnitř, vně, nahoře, dole, před, za, nad, pod, tady, tam, první, poslední, vedle, blízko, daleko, na jedné straně, na druhé straně, vpravo, vlevo – řadí předměty na základě podobnosti či odlišnosti, podle určitých vlastností
- poznává a rozlišuje geometrické tvary – kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník;
- umí počítat předměty v daném souboru;
- tvoří konkrétní soubory s daným počtem prvků;
- používá číselné řady 1-5 pro počítání předmětů
- Hudební projev
- zpívá písničku s důrazem na správnou melodii a rytmus;
- zpívá ve skupině podle pokynů;
- vytleskává rytmus;
- vyjadřuje daný rytmus různými pohyby;
- doprovází zpívané písně na jednoduchý hudební nástroj (bubínek, triangl atd.) s důrazem na rytmus;
- naslouchá částem hudebních skladeb, vyjadřuje pocity a dojmy z poslechu;
- umí zatančit jednoduché tanečky s důrazem na ladnost a přesnost pohybu;